Story: Dichterbij
Als je het mij vraagt
Iedereen in zelfsturende teams

Dichterbij biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Als je het mij vraagt (AJHMV) is de methodiek die zij gebruiken om samen met cliënten en verwanten wensen te achterhalen én te realiseren. Het is gebaseerd op waarderend onderzoeken, een onderzoeksmethode die focust op het vergroten van krachten en het ontwikkelen op successen en niet op wat er niet goed gaat.

DIRECTEUR REGIO ZUID
Media









De expeditie van Dichterbij
Het Startpunt Huidige situatie
Dichterbij biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Als je het mij vraagt (AJHMV) is de methodiek die zij gebruiken om samen met cliënten en verwanten wensen te achterhalen én te realiseren. Het is gebaseerd op waarderend onderzoeken, een onderzoeksmethode die focust op het vergroten van krachten en het ontwikkelen op successen en niet op wat er niet goed gaat.
De Input Middelen
Toolkit: Interventie op maat (set van 12 gesprektegels)
Webformulier om van iedereen de data/input te verzamelen
Om te ontdekken wat de wensen van cliënten en hun familie precies is, is een gespreksleidraad ontwikkeld die de deelnemer houvast geeft bij de onderwerpen in het groepsgesprek. Passend bij het type gespreksdeelnemers is het zeer eenvoudig van opzet (een grote poster bleek te veel af te leiden) en worden steeds zeskantige kartonnen omgeslagen voor het volgende onderwerp. Ook hier wijst ieder karton de weg: hoe lang, waarover, welke vraag, wat invullen etc.
De kracht van deze methodiek zit niet alleen in de eenvoud van de gespreksstappen, maar vooral ook in de optelbaarheid en deelbaarheid van de uitkomsten. Deze worden in een speciale app afgevangen en ‘omhoog gecascadeerd’, zodat de woorden uit het gesprek op alle niveaus worden omgezet naar daden.
De Heenreis Verkennen
Gedurende het gehele co-creatietraject zijn meer dan 100 mensen betrokken geweest, hebben we meer dan 10 testsessies gedaan en zijn uiteindelijk drie pallets vol met ‘gesprekstegels’ bezorgd. De klanten van Dichterbij hebben hier vervolgens zelf mooi pakketten van gemaakt.
De Check-in Mensen
Co-creators: Medewerkers, Klanten, Verwanten
Doelgroep: Klanten, verwanten, medewerkers
Het Keerpunt Ontdekken
13.500 mensen in zelfsturende teams. Cliënten, Verwanten én medewerkers in gesprek met de tegels. In twee opeenvolgende sessies. De eerste in de breedte, de tweede in de diepte. Ieder team voert de AJHMV-gesprekken op zijn eigen manier, passend bij de cliënten.
De Output Opbrengst
De data van alle sessies is verzameld, zodat daarmee nieuwe strategie kon worden bepaald. Met AJHMV heeft Dichterbij in maart 2017 een eervolle vermelding verdiend bij de Gouden Oor Award. De Gouden Oor Award is de jaarlijkse prijs voor organisaties die uitblinken in het luisteren naar klanten.
De Vervolgreis Pionieren
Dankzij AJHMV zijn al veel wensen van cliënten gerealiseerd en al veel talenten ontplooid. Dichterbij heeft enorm werk gemaakt van de opvolging. Behalve dat de data zijn gebruikt om nieuwe strategie mee te vormen zijn de gesprekken eigenlijk nooit opgehouden. Kijk maar eens op de speciale website van Dichterbij en de Facebook pagina met meer dan 12.000 likes. En ‘Als je het mij vraagt’ is geselecteerd voor een zorgvernieuwingstraject van het Ministerie van VWS.
De Check-out Beweging
De teams zijn als gevolg van de gesprekken zelfsturend geworden, ze krijgen steeds meer autonomie en pakken steeds meer mét elkaar op. Teams voeren ook de teamreflecties van het kwaliteitskader gehandicaptenzorg als een AJHMV-gesprek.
Het Eindpunt Gedroomde situatie
Dichterbij heeft een visie voor de toekomst. Klanten (verstandelijk gehandicapten), verwanten en medewerkers die samen een zelfsturend team vormen en hun eigen zorg organiseren. Dit traject heeft ertoe geleid dat er in de 2000 gesprekken die tot nu toe zijn gevoerd, al heel wat klantwensen zijn vervuld. Het succes van ‘Als je het mij vraagt’ heeft ertoe geleid dat de methodiek niet alleen meer wordt gebruikt voor het ophalen van klantwensen, maar inmiddels centraal staat in de manier van organiseren binnen de organisatie.

Co-Creatie Gids